Kopersbegeleiding door de jaren heen

26 feb 2020

Nico en Judith werken met veel passie als kopersbegeleider bij Hazenberg. We blikken met hen terug naar hoe het vak de afgelopen 15 jaar veranderd is.

Makers van Waarde Hazenberg Bouw

Judith Bilok

Overal papierwerk

Judith vertelt over haar eerste jaren: “Er gingen maandelijks pakken papier doorheen. Je postvak was dagelijks overvol. Opties van kopers werden met Type-ex op een verkooptekening aangepast. Of je knipte en plakte zelf alles weer aan elkaar.” Nico vult aan: “Je printte alles minimaal in drievoud uit en stuurde de gewijzigde verkooptekening per post naar de koper. Er was toen geen e-mail, dus wijzigingen kwamen weer per post met een envelop met antwoordnummer terug. Een reactie terug duurde daardoor soms anderhalve week. Dat was toen normaal.”  

Knippen en plakken

Nico vertelt verder: “Ook richting een bouwteam ging alles in mappen. Met enorme stapels kopieën voor de loodgieter, elektricien, etc. En kwam er dan alsnog een wijziging? Dan werd alles weer opnieuw geprint, geknipt en geplakt.” Judith: “En alle berekeningen van de kopersopties die je met formules in Excel moest maken. Dan zat er weer ergens een bug in de formules en was je uren aan het narekenen waar de fout zat.” Nico lacht hardop: ”Programma’s als Lotus 1- 2- 3 en Word Perfect waren onmisbaar.”

Links Nico de Bont

De gele wanden en bruine plintjes

“In mijn eerste jaren als kopersbegeleider was het ook nog heel gewoon om tijdens het gesprek een sigaar of sigaret aan te bieden, ” vertelt Nico. Judith vult aan: “En wat denk je van de woontrends? Die zijn door de jaren heen ook veranderd. Vroeger kozen kopers voor gele wanden, het bekende stripje in de wandtegel van de badkamer en bruine plinten (moesten we vaak los bijleveren). Ook werden er gewoon standaard keukens geplaatst en was bijna iedere slaapkamer voorzien van allerlei aansluitingen. Draadloos bestond toen nog niet.”

Aandacht voor de koper

Wat wél hetzelfde is gebleven, is de persoonlijke benadering en begeleiding van de koper. Nico: “We beseffen steeds beter dat iedere koper een opdrachtgever is waar je aandacht voor moet hebben. Ook tijdens de crisis vond ik het heel bijzonder dat er tóch mensen waren die het aandurfden om een huis te kopen.” Judith: “Die persoonlijke begeleiding maakt ons vak zo mooi. We begeleiden de kopers bij alle specifieke wensen tijdens de meest belangrijke aankoop in hun leven. Een nieuw thuis. Daarnaast werken we ook intern met alle partijen samen; van de BIM-afdeling tot buiten op de bouw. We bekijken dan met alle betrokkenen hoe we de koperswensen zo veel mogelijk kunnen realiseren en zijn daardoor ook technisch bezig. Die afwisseling maakt het leuk.”

Informatie meteen inzichtelijk

De verschillen met vroeger zitten met name in de digitalisering en koperswensen. Judith legt uit: “Doordat we nu alles digitaal verwerken, kan een koper 24/7 en op iedere locatie in het woningdossier. We hebben geen mappen papier meer. Wijzigingen en prijzen zijn meteen zichtbaar. Door e-mail merk je dat vragen laagdrempeliger en sneller gesteld worden én dat men verwacht dat er diezelfde dag nog een reactie komt. Soms lukt dat, maar bij complexere wensen moet ik de vraag intern wegleggen en onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Dat is helaas niet in een dag gedaan.”

Eigen stijl

Ook kopersopties zijn veranderd. Nico: “Vroeger had je bij een gesprek een A4’tje voor je liggen waarop álle opties stonden. Dat was voor de koper prima. Tegenwoordig zijn dat meerdere bladzijden met diverse mogelijkheden. Dat past bij de koper van nu. Die vindt het belangrijk om veel naar eigen wens te kunnen aanpassen en denkt zelf actief mee. Van type deurklink tot aansluitingen in de keuken. Het is daarom echt leuk om een paar maanden na oplevering nog een keer de woning te bekijken; in één project zie je van binnen allemaal verschillende woningen, compleet in eigen stijl en smaak. Judith: Die trotse en enthousiaste blik in de ogen van kopers in hun nieuwe woning. Daar doen we het voor."